Matchförutsättningar.
2500 pts triple crown (spelar man emot en nybörjare.. välj poäng och strunta i comp, kanske skruva ner din lista om du spelat mycket förut? 🙂 )
https://www.triplecrownwargaming.com/downloads
Huvudregelboken 8th, alla faq’s, triple crown comp pack samt monsters kompendium är legala. Finns ej arme med får man en statisk comp satt utifrån styrka. Kislev och Dogs of war har alltid +7 oavsett composition men de spelar med sina senaste armybook eller wap 8th böckerna för resp. arme.
Efter man spelat en match jämförs triple comp score och varje poäng differens ger 40pts till den som har högre comp. ex. -2 comp arme möter +4. Efter matchens tilldelas armen med +4 240vps
Enheter som inte är totalt destroyed får man inga poäng för.
Har man inte möjlighet att spela en hel dag, sätt en tid som passar er och 30 minuter innan avsatt tid får man Inte påbörja fler turns. (klokt att göra de innan man spelar)
Bordens bygger ni tillsammans enligt huvudregelboken sida 142, random terrain chart. (ni får ut en kortlek med kort beskrivning av varje terräng så man lägger vid en passande bit terräng)
Kampanj Faser (battle, buy, loot)
Ni börjar ifrån erat citadel, se karta: (ett citadel går aldrig att ta över)
Battle phase
Utför en runda Warhammer fantasy enligt ovan(matchförutsättningar), varje runda kommer ha unika scenarion. Vi kommer använda Challonge.com för alla rundor/lottning.
Matchpoäng: sida 143 i huvudrebeloken för att räkna poäng sen kolla differensen mellan er.
0-200: 10 – 10
201-400: 11 – 9
401-600: 12 – 8
601-800: 13 – 7
801-1000: 14 – 6
1001-1200: 15 – 5
1201-1400: 16 – 4
1401-1600: 17 – 3
1601-1800: 18 – 2
1801-2000: 19 – 1
2001+ 20 – 0
WO: 20-0
Buy: 15-5
Mercenary: Be annan spelare möta din motståndare med sin arme, ni delar på poäng avrundat neråt.. ex din inhyrda arme vinner med 13-7 får du 6 poäng, er motståndare 7, din inhyrda arme får sina poäng +6 ifrån din match.
Buy phase
Man köper och skickar underarmer för att erövra fler tiles, dessa utgår ifrån erat citadel. Mängden tillgängliga armer bestäms ifrån hur lyckosam krigsherre du är och representeras ifrån dina poäng från battle phase. Dessa poäng försvinner efter varje kampanjrunda så spendera så mycket du kan nu. (nya poäng får du efter nästa battle phase)
Att ta över en tile behöver man lägga fler armepoäng än vad som finns på dessa tiles.
En tom tile har värde 0.
En tile som ägs av en arme har värde 1
En tile som har en byggnad har värde 2 (att bygga kostar en arme poäng)
Ni kan skicka förstärkning till en tile ni redan äger. (detta varar bara kampanjrundan ut)
Man kan bara ta över tiles som ligger intil antingen en tile man äger och har anslutning direkt till ditt citadel eller genom tiles du kontrollerar som når ditt citadel. Man kan även ta över flera tiles i rad sålänge det går att göra en anslutning genom flera tils du försöker ta över och tiles du kontrollerar så de når ditt citedel.
Om en motstångare försöker ta över samma tile som dig vinner den med störst armepoäng.
Hamnar man på samma armepoäng på en tile är den under contest, det betyder att ingen äger den och att man fortsätter slåss om den nästa kampanjrunda (all ev. förstärkning försvinner mellan rundor så enda ev. basvärden (tidigare ägarskap eller byggnader står kvar)
Att bygga en byggnad kostar 1, den är inte klar förens efter hela buy phase är klart.
Underliga scenarion:
Cut off! Du äger en rad tiles och en av tiles tas över av en motståndare så några tiles inte längre är ansluten emot dit citadel. Det medför att du 1 inte kan ta över tiles ifrån de rutom som saknar anslutning emot ditt citadel. 2. du kan inte skicka förstärkning till de ensamma tiles längre.
Warpath halted: Du har denhär rundan försökt ta över flera tiles i en rad men en motståndare tar över en tile så en eller flera rutor nu inte kan ansluta emot dina tiles du kontrolerar som har anslutning till ditt citadel, då tappar du inte bara rutan som motståndaren lyckades ta över utan alla rutor därefter som inte kan ansluta emot ditt citadel.
Loot phase
För varje tile man äger kommer tävlingsledningen rulla en d6. Alla 6or blir svarta orbs, alla 1 ettor blir vita orbs.
När man har en svart och vit orb kommer de kombineras automatiskt och tävlingsledningen kommer rulla en d6 för varje kombination.. 1-2 händer ingenting. 3-4 det blir det ett magic item ni får köpa gratis upp till 30 poäng till en karaktär, den karaktären får ha de itemet sålänge han lever (döp/markera denna karaktär, hans övriga items blir också densamma om ni väljer spela med honom igen exkl poängen för de item han fått genom magiska orbsen.) 5-6 köp ett magic item enligt samma premisser som ovan men upp till 100poäng!
END
Kampanjen avslutas efter 5 rundor, den som kontrollerar flest rutor vinner. Är det två med lika många är byggnader tie-breaker två, totalt intjänade kampanjpoäng tiebreaker tre och sista tiebreakern.